Räjähdealan yritys Forcit perustaa Saloon elektroniikan kokoonpanotehtaan. Investoinnin suuruus on noin 10 miljoonaa, ja täydessä toiminnassaan yritys työllistää noin 200 henkilöä.
Tämä on tietysti todella hyvä uutinen Salolle, mutta jotenkin en vaan osaa olla pelkästään iloinen. Miten maailma on mennyt sellaiseksi, että erilaisilla miinoilla, viuhkapanoksilla ja muovailtavilla räjähteillä on voimakkaasti ja nopeasti kasvavaa kysyntää? Ihmisten tappamisesta on tullut taas entistä parempaa businestä. En omista mitään viisasten kiveä, millä asiat voitaisiin korjata, mutta surullista tämä on.
Laajemman kuvan uutinen on, että puolustuksen parlamentaarinen työryhmä arvioi Suomella olevan tarvetta lähes kaksinkertaistaa puolustusmenonsa nykytasoon verrattuna. Työryhmän raportin mukaan tarve nousee jo vuonna 2029 yli 14 miljardiin euroon. Tämä olisi jopa selvästi yli Naton vaatiman rajan, joka on 3,5 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Nyt kun on laajasti sitouduttu velkajarruun, niin nämä ovat melkoisia summia. Väistämättä tämä puolustusmenoihin satsaaminen tarkoittaisi leikkauksia jostain muualta. Kokonaisturvallisuus on käsite, joka olisi hyvä muistaa, ja se pitää sisällään muutakin kuin puolustusvoimiin satsaamista.
Elämme valitettavan militaristisia aikoja.
