Tämän päiväisessä Hesarissa oli pikku uutinen, jonka mukaan kevät oli mittaushistorian lämpimin lähes koko Suomessa. Esimerkiksi Helsingin Kaisaniemessä kevään keskilämpötila oli 6,9 astetta celsiusta, mikä on aseman koko 182-vuotisen havaintohistorian korkein arvo.
Huolestuttaako? Useimpia varmaankaan ei, vaikka kyllä pitäisi. Keski-Euroopassa lämpötilat huitelevat 35 asteessa. Vanhuksia kuolee kuumuuteen. Ilmastonmuutos on täällä. Halusimme tai emme.
Donald Trump on yksi niistä, jotka eivät usko ilmastonmuutokseen. Hänkin saattaa kyllä jotain epäillä, mutta koska siitä olisi haittaa bisnekselle, on parempi olla uskomatta. Ja onhan tietty niin, että ilmastonmuutos koettelee sitä kovemmin, mitä köyhempi olet. Jos olet tarpeeksi rikas, voit vetäytyä katettuun ja ilmastoituun paratiisiisi, tai vaikkapa muuttaa Marsiin.
Jokainen voi toki yksilötasolla tehdä jotain, mutta oikeasti tarvitsemme isoa systeemitason muutosta, jos aiomme pärjätä täällä vielä pidempäänkin kuin vain suuryritysten muutaman kymmenen kvartaalin verran.
En minä näin synkkiä joka päivä ajattele, mutta nyt ajattelin, ja jaoin ajatukseni teille.
