Salon outo Wilma-linjaus

Tein jo runsas vuosi sitten valtuustoaloitteen koulujen Wilma-järjestelmän käyttöönotosta myös oppilashuollon henkilöstölle. Tämä mahdollisuushan poistettiin 1.1.2023, kun Salo liittyi Varsinais-Suomen hyvinvointialueeseen. Aloite johti selvittelyyn, mutta ei toivottuun tulokseen. Jukka Huttunen kirjoitti asiasta Salon Seudun Sanomissa 4.3.2025.

Monissa muissa kunnissa tämä näkyvyys on taattu. Näin on jopa Salon seudun koulutuskuntayhtymän ammattiopistossa. Oikeudellisiin tai muihin ongelmiin asia ei ole käsittääkseni johtanut missään.

Onkin käsittämätöntä, että Salo ei ole saanut Wilma-ongelmaa ratkaistua yli kahteen vuoteen. Kouluterveydenhoitajilla, -kuraatoreille ja –psykologeilla tulee olla pääsy työssään tarvitsemiinsa Wilma-tietoihin. Tämä on myös asiaa koskevan lainsäädännön henki. Tuntuu, että Salossa luetaan lakikirjaa ’kuin piru raamattua’.

Salon kaupungin tietosuojavastaava Aino Andersson toteaa 27.2.2025 Salon Seudun Sanomissa: “–Näillä vaatimuksilla yhtälö on aika vaativa ja saattaa jäädä kokonaan ratkaisematta.” Jos näin on, suurimpia häviäjiä ovat lapset ja nuoret.”

Julkaistu: Salon Seudun Sanomat 13.3.2025.

Wilma Välttämätön opiskeluhuollossa

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä teki maanantaisessa kaupunginvaltuuston kokouksessa aloitteen Wilman käyttöoikeuksien palauttamisesta opiskeluhuollon henkilöstölle. Aloite keräsi laajasti kannatusta muidenkin puolueiden valtuutetuilta kokoomusta lukuun ottamatta. Myös nuorisovaltuusto asettui aloitteen taakse.

Hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa 1.1.2023 oppilas- ja opiskelijahuollon henkilöstö siirtyi Salon kaupungin palveluksesta Varsinais-Suomen hyvinvointialueen palvelukseen. Tämä aiheutti suuren muutoksen opiskeluhuollon työskentelyyn, sillä Salon valitseman tietosuojalain tulkinnan mukaan opiskeluhuollolle ei voida antaa pääsyä kaupungin sivistyspalveluiden ylläpitämän Wilman oppilas- ja opiskelijatietoihin. Tämä on vaikeuttanut kouluterveydenhoitajien, -kuraattorien ja -psykologien työtä merkittävästi.

Opiskeluhuollon ja Wilman välisen linkin katkeaminen on aiheuttanut suurta haittaa koko kouluyhteisölle, mutta etenkin oppilaille ja opiskelijoille. Heille lakisääteisesti kuuluvista opiskeluhuollon palveluista on tullut hankalasti saavutettavia. Etenkin mielenterveyteen liittyvissä palveluissa kynnyksen pitäisi olla mahdollisimman matala.

Monissa kunnissa opiskeluhuollon työntekijöille on järjestetty pääsy heille tarpeellisiin Wilman oppilas- ja opiskelijatietoihin. Näin on jopa Salossa, Salon seudun koulutuskuntayhtymän ammattiopistossa.

Salon kaupungin sivistyspalveluissa onkin ryhdyttävä pikaisesti selvittämään ja toteuttamaan niitä keinoja, joilla opiskeluhuollolle voidaan järjestää pääsy Wilma-järjestelmään.

Salolaisten lasten ja nuorten on sujuvasti saatava heille kuuluvat palvelut. Se on meidän kaikkien etu.

Julkaistu: Salon Seudun sanomat 7.9.2023.